ul. Tulipanów 32 05-500 Piaseczno
+48 600 44 05 88
biuro@levelk.pl
NIP: 951-158-88-84
REGON: 015438549

ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W PROCESIE ZMIAN

Konflikt oraz zmiana są nieodłącznie wpisane w nasze życie – prywatne i zawodowe. Budzą często napięcie, opór i negatywne emocje ale jednocześnie mają w sobie duży potencjał i odpowiednio wykorzystane – stają się wartościowym doświadczeniem.

Umiejętne rozwiązywane konfliktów i świadome wprowadzanie zmian, z uwzględnieniem mechanizmów psychologicznych to umiejętności, które pozwalają liderom sprawnie działać, także w trudnych sytuacjach.

Ogólny model sytuacji konfliktowej:

  • Definicja i zasady konfliktu
  • Przyczyny, rodzaje i źródła konfliktu
  • Cechy oraz struktura sytuacji konfliktowej
  • Rola lidera w sytuacji konfliktowej – jak pomóc swoim ludziom przejść przez ten trudny proces

Rola lidera w przewodzeniu zmianom:

  • Test – Style reakcji na konflikt (H.L. Tosi, J.R. Rizzo, S.J. Carroll)
  • Typy osobowości (wg Junga) a postrzeganie konfliktu
  • Dopasowanie własnego sposobu myślenia do zmian
  • Kierowanie zmianami osobistymi
  • Indywidualne style zarządzania związane ze zmianą

Etapy oraz dynamika rozwoju sytuacji konfliktowej:

  • Konflikt pomiędzy pojedynczymi osobami, a konflikt zespołowy
  • Reguły kryzysu grupowego
  • Sposoby ujawniania rzeczywistych intencji skonfliktowanych stron oraz wspólne wypracowanie rozwiązań
  • Interwencja w sytuacjach konfliktowych – kiedy i jak wkraczać
  • Konflikt jako sytuacja rozwojowa
  • Kierowanie energią konfliktu do współpracy
  • Rola odmiennych wartości w strukturze konfliktu

Rola negocjatora lub mediatora w sytuacji konfliktowej:

  • Zasady i reguły negocjacji – poszukiwanie wspólnego „Tak”
  • Mechanizmy najczęściej pojawiających się konfliktów – jak zapobiegać w przyszłości sytuacjom kryzysowym

Umiejętność diagnozowania potencjału organizacji w procesie zmian:

  • Określenie roli i znaczenia zmian
  • Dostrojenie zmian do otoczenia zewnętrznego
  • Określenie precyzyjnego programu zmian

Opór wobec zmian i radzenie sobie z oporem:

  • Przewidywanie oporu wobec zmian
  • Nazywanie i analiza czynników powodujących opór
  • Techniki przezwyciężania oporu