ul. Tulipanów 32 05-500 Piaseczno
+48 600 44 05 88
biuro@levelk.pl
NIP: 951-158-88-84
REGON: 015438549

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM – PRZEWODZENIE LUDZIOM I KIEROWANIE ZADANIAMI

Zarządzanie zespołem jest nieodzownym zadaniem każdego lidera. To on jest odpowiedzialny za budowanie efektywnych relacji i motywację wśród pracowników w taki sposób, by ich praca przynosiła jak najlepsze efekty. Współczesny menedżer to człowiek, który w równym stopniu potrafi dbać o realizację zadania, spójność i dobre funkcjonowanie zespołu oraz rozwój poszczególnych pracowników. Na naszych oczach coraz bardziej zmieniają się wymagania wobec kadry kierowniczej, zgodnie z opublikowanymi ostatnio badaniami „Awansujemy na stanowiska kierownicze w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym, tracimy je zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.” Dobry szef musi zatem stać się również ekspertem od kontaktów międzyludzkich.

Ideą przewodnią szkolenia jest ujęcie w przystępny sposób fundamentalnych zasad w pracy menadżera, które zagwarantują pozytywne efekty w dziedzinie zarządzania ludźmi i procesami jakie się tworzą w relacjach międzyludzkich. Bez znajomości tych reguł trudno mówić o jakimkolwiek skutecznym zarządzaniu.

Funkcja menedżera – władza a emocje:

  • Co awans zmienił w moim życiu
  • Kontrolowanie własnych emocji w sytuacjach stresujących rozmów z pracownikiem
  • Radzenie sobie z emocjami pracownika (agresja, żal)
  • Radzenie sobie z manipulacja emocjonalna ze strony pracownika (wzbudzanie poczucia winy, szantaż emocjonalny)

Podstawowe zasady zarządzania i najważniejsze zadania menedżera:

  • Informowanie
  • Planowanie
  • Motywowanie
  • Kontrolowanie
  • Wspieranie
  • Ocenianie

Rozpoznawanie osobistych stylów zarządzania:

  • Omówienie stylów zarządzania
  • Dostosowanie stylów zarządzania zespołem do tzw. poziomu gotowości podwładnego (model przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blancharda)
  • Określanie celów zespołowych i indywidualnych
  • Typy szefa w kontekście etapów rozwoju pracownika

Budowanie relacji:

  • Specyficzne aspekty komunikacji
  • Przekazywanie informacji, unikanie plotek
  • Lepsze rozumienie się
  • Budowanie kontaktu i relacji z drugim człowiekiem

Motywowanie – zaangażowanie zespołu i podnoszenie efektywności pracy:

  • Piramida potrzeb Maslowa – motywacja z punktu widzenia biologii i psychologii
  • Motywacja jako czynnik wyzwalający energie
  • Metody motywowania pozapłacowego
    – Osiągnięcia
    – Uznanie
    – Odpowiedzialność
    – Wywieranie wpływu
    – Rozwój osobisty

Sposoby udzielania informacji zwrotnej (feedback):

  • Sposoby i schematy udzielania feedbacku – czyli dawania i brania informacji zwrotnej zarówno przez managera jak i pracownika, po to, aby osiągać wspólne korzyści:
    – Informacje zwrotne a krytyka
    – Sposoby chwalenia i doceniania
    – Metody krytykowania
    – Komunikaty karzące, opiekuńcze, wspierające
    – Komunikat „JA” jako technika zmniejszania oporu odbiorcy

Rozwiązywanie konfliktów wewnątrz grupy:

  • Źródła i rodzaje konfliktów
  • Sposoby radzenia sobie z sytuacja konfliktowa
  • Test style reakcji na konflikt (H.L. Tosi, J.R. Rizzo, S.J. Carroll) – rywalizacja, unikanie, kompromis, łagodzenie, kooperacja

Budowa i zarządzanie zespołem:

  • Typy osobowości pracowników wg Junga oraz instrukcja obsługi każdego z nich
  • Struktura grupy i role grupowe
  • Rola jednostki w zespole
  • Co decyduje o sukcesie zespołu – podstawowe narzędzia
  • Czego unikać w kierowaniu zespołem – podstawowe zagrożenia
  • Komunikacja wewnątrz zespołu