Zarządzanie zespołem jest nieodzownym zadaniem każdego lidera. To on jest odpowiedzialny za budowanie efektywnych relacji i motywację wśród pracowników w taki sposób, by ich praca przynosiła jak najlepsze efekty. Współczesny menedżer to człowiek, który w równym stopniu potrafi dbać o realizację zadania, spójność i dobre funkcjonowanie zespołu oraz rozwój poszczególnych pracowników. Na naszych oczach coraz bardziej zmieniają się wymagania wobec kadry kierowniczej, zgodnie z opublikowanymi ostatnio badaniami „Awansujemy na stanowiska kierownicze w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym, tracimy je zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.” Dobry szef musi zatem stać się również ekspertem od kontaktów międzyludzkich.
Ideą przewodnią szkolenia jest ujęcie w przystępny sposób fundamentalnych zasad w pracy menadżera, które zagwarantują pozytywne efekty w dziedzinie zarządzania ludźmi i procesami jakie się tworzą w relacjach międzyludzkich. Bez znajomości tych reguł trudno mówić o jakimkolwiek skutecznym zarządzaniu.
Funkcja menedżera – władza a emocje:
- Co awans zmienił w moim życiu
- Kontrolowanie własnych emocji w sytuacjach stresujących rozmów z pracownikiem
- Radzenie sobie z emocjami pracownika (agresja, żal)
- Radzenie sobie z manipulacja emocjonalna ze strony pracownika (wzbudzanie poczucia winy, szantaż emocjonalny)
Podstawowe zasady zarządzania i najważniejsze zadania menedżera:
- Informowanie
- Planowanie
- Motywowanie
- Kontrolowanie
- Wspieranie
- Ocenianie
Rozpoznawanie osobistych stylów zarządzania:
- Omówienie stylów zarządzania
- Dostosowanie stylów zarządzania zespołem do tzw. poziomu gotowości podwładnego (model przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blancharda)
- Określanie celów zespołowych i indywidualnych
- Typy szefa w kontekście etapów rozwoju pracownika
Budowanie relacji:
- Specyficzne aspekty komunikacji
- Przekazywanie informacji, unikanie plotek
- Lepsze rozumienie się
- Budowanie kontaktu i relacji z drugim człowiekiem
Motywowanie – zaangażowanie zespołu i podnoszenie efektywności pracy:
- Piramida potrzeb Maslowa – motywacja z punktu widzenia biologii i psychologii
- Motywacja jako czynnik wyzwalający energie
- Metody motywowania pozapłacowego
– Osiągnięcia
– Uznanie
– Odpowiedzialność
– Wywieranie wpływu
– Rozwój osobisty
Sposoby udzielania informacji zwrotnej (feedback):
- Sposoby i schematy udzielania feedbacku – czyli dawania i brania informacji zwrotnej zarówno przez managera jak i pracownika, po to, aby osiągać wspólne korzyści:
– Informacje zwrotne a krytyka
– Sposoby chwalenia i doceniania
– Metody krytykowania
– Komunikaty karzące, opiekuńcze, wspierające
– Komunikat „JA” jako technika zmniejszania oporu odbiorcy
Rozwiązywanie konfliktów wewnątrz grupy:
- Źródła i rodzaje konfliktów
- Sposoby radzenia sobie z sytuacja konfliktowa
- Test style reakcji na konflikt (H.L. Tosi, J.R. Rizzo, S.J. Carroll) – rywalizacja, unikanie, kompromis, łagodzenie, kooperacja
Budowa i zarządzanie zespołem:
- Typy osobowości pracowników wg Junga oraz instrukcja obsługi każdego z nich
- Struktura grupy i role grupowe
- Rola jednostki w zespole
- Co decyduje o sukcesie zespołu – podstawowe narzędzia
- Czego unikać w kierowaniu zespołem – podstawowe zagrożenia
- Komunikacja wewnątrz zespołu