SKUTECZNA ROZMOWA OCENIAJĄCA

W praktyce, rozmowy oceniające, częściej budzą negatywne emocje niż entuzjazm i łatwiej spotkać pracowników zawiedzionych przebiegiem rozmowy oceniającej niż takich, dla których była ona motywująca. Źle przeprowadzona rozmowa oceniająca jest poważną porażką zarówno menedżera, jak i pracownika. Aby temu zapobiegać należy rozwijać konkretne i praktyczne umiejętności z zakresu.

Ocena pracownika jako narzędzie zarządzania zespołem:

  • Cel rozmowy oceniającej a cele firmy
  • Kiedy, kogo, jak i dlaczego należy oceniać
  • Narzędzia oceny
  • Dopasowanie procesu do różnych poziomów kompetencji zawodowych pracowników
  • Autorytet formalny i nieformalny kierownika

Negatywne nastawienie do rozmów oceniających:

  • Jak przełamać opór u pracownika jak i u kierownika
  • Korzyści z ocen dla pracownika, zespołu, kierownika, firmy
  • Komunikacja wewnętrzna jako narzędzie wsparcia procesu ocen
  • Jak wykorzystać proces oceny do pozytywnego motywowania pracowników

Przygotowanie do rozmowy oceniającej:

  • Działania poprzedzające ocenę po stronie kierownika i pracownika
  • Dopasowanie skal mierzenia kompetencji pracownika do rodzaju oceny i specyfiki firmy
  • Karta oceny jak narzędzie wspierające proces
  • Warunki sprzyjające rozmowie a bariery komunikacyjne
  • Czasoprzestrzeń oceny – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

Profesjonalna i skuteczna informacja zwrotna:

  • Techniki udzielania informacji zwrotnych
  • Aktywne słuchanie i zadawanie pytań
  • Złote zasady udzielania informacji zwrotnych
  • Co mówić a co przemilczeć

Przebieg rozmowy oceniającej:

  • Schemat przebiegu profesjonalnej rozmowy oceniającej
  • Kiedy dialog, kiedy monolog
  • Słowa zakazane i słowa klucze
  • Zgodność słów i okazywanych emocji przez kierownika
  • Budowanie partnerskich relacji
  • Techniki przekazywania trudnych informacji
  • Działania kierownika i pracownika po zakończonej ocenie

Wyznaczanie celów, zadań oraz działań rozwojowych dla pracownika:

  • Cele rozwojowe a biznesowe
  • Zasady prawidłowego określania celów i zadań
  • Luka kompetencyjna
  • Planowanie działań rozwojowych dla pracownika

Trudne sytuacje w trakcie rozmowy oceniającej:

  • Rozpoznanie manipulacji w zachowaniu pracownika
  • Techniki radzenia sobie z reakcjami pracownika – atak, agresja, obojętność, niekończąca się dyskusja
  • Znacząca różnica pomiędzy oceną pracownika i kierownika
  • Najczęściej popełniane błędy podczas oceny