W praktyce, rozmowy oceniające, częściej budzą negatywne emocje niż entuzjazm i łatwiej spotkać pracowników zawiedzionych przebiegiem rozmowy oceniającej niż takich, dla których była ona motywująca. Źle przeprowadzona rozmowa oceniająca jest poważną porażką zarówno menedżera, jak i pracownika. Aby temu zapobiegać należy rozwijać konkretne i praktyczne umiejętności z zakresu.
Ocena pracownika jako narzędzie zarządzania zespołem:
- Cel rozmowy oceniającej a cele firmy
- Kiedy, kogo, jak i dlaczego należy oceniać
- Narzędzia oceny
- Dopasowanie procesu do różnych poziomów kompetencji zawodowych pracowników
- Autorytet formalny i nieformalny kierownika
Negatywne nastawienie do rozmów oceniających:
- Jak przełamać opór u pracownika jak i u kierownika
- Korzyści z ocen dla pracownika, zespołu, kierownika, firmy
- Komunikacja wewnętrzna jako narzędzie wsparcia procesu ocen
- Jak wykorzystać proces oceny do pozytywnego motywowania pracowników
Przygotowanie do rozmowy oceniającej:
- Działania poprzedzające ocenę po stronie kierownika i pracownika
- Dopasowanie skal mierzenia kompetencji pracownika do rodzaju oceny i specyfiki firmy
- Karta oceny jak narzędzie wspierające proces
- Warunki sprzyjające rozmowie a bariery komunikacyjne
- Czasoprzestrzeń oceny – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Profesjonalna i skuteczna informacja zwrotna:
- Techniki udzielania informacji zwrotnych
- Aktywne słuchanie i zadawanie pytań
- Złote zasady udzielania informacji zwrotnych
- Co mówić a co przemilczeć
Przebieg rozmowy oceniającej:
- Schemat przebiegu profesjonalnej rozmowy oceniającej
- Kiedy dialog, kiedy monolog
- Słowa zakazane i słowa klucze
- Zgodność słów i okazywanych emocji przez kierownika
- Budowanie partnerskich relacji
- Techniki przekazywania trudnych informacji
- Działania kierownika i pracownika po zakończonej ocenie
Wyznaczanie celów, zadań oraz działań rozwojowych dla pracownika:
- Cele rozwojowe a biznesowe
- Zasady prawidłowego określania celów i zadań
- Luka kompetencyjna
- Planowanie działań rozwojowych dla pracownika
Trudne sytuacje w trakcie rozmowy oceniającej:
- Rozpoznanie manipulacji w zachowaniu pracownika
- Techniki radzenia sobie z reakcjami pracownika – atak, agresja, obojętność, niekończąca się dyskusja
- Znacząca różnica pomiędzy oceną pracownika i kierownika
- Najczęściej popełniane błędy podczas oceny