Menedżerowie nie mają dziś łatwego zadania. Muszą nieustannie podwyższać swoje kompetencje nie tylko w dziedzinie w której się specjalizują, lecz także w obszarze zarządzania ludźmi. Istnieje wiele dróg rozwoju zawodowego i zwiększania efektywności wykonywanych obowiązków. Jednak metodą, która w ostatnich latach zdobyła ogromną popularność jest coaching.
Coaching menedżerski można zdefiniować jako proces rozwoju potencjału zawodowego i wiedzę na ten właśnie temat będziemy pogłębiać na tym szkoleniu.
Wstęp do coachingu:
- Rodzaje coachingu – czym jest coaching rozwojowy?
- Trening, terapia, mentoring, doradztwo, consulting i coaching – różnice
- Kluczowe założenia dotyczące coachingu
- Primum non nocere, czyli o bardzo delikatnej roli coacha
- tym, co najtrudniejsze, czyli jakie cechy właściwie powinien posiadać dobry coach
Dwa modele pracy z klientem biznesowym – początek współpracy:
- Coach pracujący wewnątrz swojej organizacji i coach niezależny – cienie i blaski
- Zadania coacha pracującego w strukturach firmy
- Zadania coacha niezależnego
- Pierwsza rozmowa z klientem – co ustalamy?
- Każdy casting ma dwa końce, czyli o tym, że nie tylko klient wybiera coacha, ale także coach wybiera klienta
Struktura pracy z klientem:
- Przebieg procesu coachingowego – podział na sesje, wyznaczenie celu i kontrakt, cykliczność spotkań, długość spotkań, zadania domowe, podsumowanie procesu
- Trudności związane z warunkami stawianymi przez klientów – potrzeba elastyczności i wyznaczania granic
Ustalenie celu:
- Co ludzie nazywają celami? Czyli o tym, że cele głoszone przez klienta bardzo rzadko są nimi naprawdę
- Kryteria oceny celów
- Cele długo – i średniofalowe, cele krótkoterminowe
- Dlaczego klient podczas procesu coachingowego pracuje zarówno z celami doraźnymi, jak i długofalowymi?
- Konsekwencje pracy bez celów długofalowych
- Gdy klient nagle pragnie zmienić cel
Poziomy neurologiczne Roberta Diltsa:
- Dlaczego znajomość poziomów Diltsa jest kluczowa dla pracy coacha?
- Diagnoza tego miejsca, w którym klient chce dokonać zmiany z perspektywy poziomów neurologicznych
- Swobodna rozmowa z klientem z każdego poziomu
Praca z wartościami klienta:
- Czym jest analiza wartości serca (Core Value)
- Konflikt wartości – jak sobie radzić?
- Wartości jako drogowskaz podczas półrocznej pracy z klientem
Wybrane narzędzia pracy coacha:
- Zadawanie mocnych pytań
- Praca z przekonaniami
- Analiza pola sił